Морські агенти: як кількість перетворити в якість?

Від компетентності та професіоналізму морських агентів безпосередньо залежить ефективність доставки вантажів морським транспортом. Однак, в Україні спостерігається неконтрольоване зростання кількості агентських компаній, багато з яких обробляють всього одне/два судна протягом року. Які ризики це несе для бізнесу і як вирішують цю проблему провідні порти? У цій статті мова піде про основні критерії, які застосовуються до агентських компаній, в Європі і світі.

Кодекс торговельного мореплавства України є єдиним законодавчим документом, що визначає загальні положення договору морського агентування, права та обов'язки морського агента, обов'язки судновласника або його представника по відношенню до агента, порядок припинення договору. Однак, цей документ не передбачає специфічних вимог до агентських компаній щодо атестації, ліцензування та фінансових гарантій. Це призвело до того, що на цей час в Україні зареєстровано не менш ніж 350 агентських компаній. При цьому, 15,6% від загальної кількості суднозаходів обробляється всього 5 компаніями. Відповідно, більша частина агентських компаній в Україні має дуже обмежений практичний досвід, що не може не позначатися на якості їх послуг.

Міжнародний досвід може бути дуже корисний для вдосконалення цього виду діяльності в Україні з урахуванням практичних потреб галузі. Проведений аналіз основних критеріїв послуг морського агентування в провідних портах світу дозволяє виділити кілька основних вимог до агентських компаній, що дозволяють забезпечити високий рівень якості послуг з боку морських агентів.

Репутація та фінансова забезпеченість

Визначальним критерієм успішного функціонування агентської компанії на ринку є репутація та фінансова забезпеченість. Так, наприклад, для укладання договору агентування суден в Ризькому вільному порту необхідна наявність у морського агента:

— статутного капіталу не менше 7114 євро;

— наявність в штаті підприємства сертифікованих суднових агентів (фізичних осіб);

— діючої страховки цивільно-правової відповідальності професійної діяльності;

— плана агентування кількості судів в рамках договору;

иа інших критеріїв, встановлених портом.

Більш того, компанія повинна володіти позитивною репутацією в своїй професійній діяльності аж до рекомендаційних листів партнерів по бізнесу і або муніципальних органів. З компаніями, які не здійснюють послуги агентування протягом останнього календарного року, що мають податкову заборгованість або обґрунтовані негативні відгуки в письмовому вигляді, Ризький вільний порт припиняє свою діяльність.

Про важливість репутації та фінансової спроможності компанії на ринку агентських послуг свідчить і досвід роботи Великобританії. Так, адміністрація порту при роботі з агентом оцінює кредитний рейтинг компанії для визначення фінансових ризиків співпраці з такою агентською організацією. Кредитні рейтинги компаній (від 0 до 100, де 100 означає мінімальний ризик співпраці) надаються спеціалізованими агентствами (наприклад, Агентством кредитного рейтингу «Creditsafe UK») на основі відкритої щорічної фінансової звітності з онлайн реєстру компаній «Companies House». Таким чином, визначається максимальний контрактний і кредитний ліміт, який може бути наданий конкретному суб'єкту господарювання, з яким співпрацює адміністрація порту.

Співбесіди і вступні внески для агентів

Для роботи в портах Китаю потенційний морський агент подає попередню заявку з дотриманням усіх інструкцій, після чого апліканту призначається співбесіда на знання агентської роботи (робота з документами, заповнення відповідних форм, знання імміграційних, портових і митних вимог імпорту, експорту та транзиту небезпечних вантажів, медична допомога і т.д.). При успішній співбесіді агент вноситься до тимчасового реєстру, сплачує відповідні платежі. Далі відбувається процедура перевірки наданих документів, своєчасності розрахунків і, за умови агентування більш ніж одного каботажного судна і здійснення більш 18 суднозаходів або більше шести океанських суден і здійсненні більше 12 суднозаходів, він вноситься до підтвердженого реєстру. Процедура займає 6 місяців.

У Сінгапурі процедура реєстрації морських агентів така ж, як і при реєстрації будь-якого іншого бізнесу в країні і відбувається вона в спеціальному органі з обліку та корпоративного регулювання (ACRA — The Accounting and Corporate Regulatory Authority). Крім здійснення процедурних кроків для отримання профілю компанії в ACRA, морський агент повинен внести певні депозити (до 35 тисяч доларів США) при реєстрації в таких системах, як: імміграційна онлайн-платформа, платформа MARINET Морської і портової служби, платформа iMos для замовлення послуг лоцманів, буксирування і постачання питної води Служби сінгапурського порту.

Одним з основних актів законодавства США, який регулює діяльність морських агентів, є Закон про морські перевезення 1984 року, відповідно до якого агент може здійснювати свої послуги після отримання ліцензії від Федеральної морської комісії (Federal Maritime Commission), підтвердження платоспроможності і публікації своїх тарифів. Для отримання ліцензії, фізична або юридична особа повинна мати не менше трьох років досвіду роботи в цій сфері на території США (для агентів, які перебувають в США), або на території іншої держави. Однак, в останньому випадку, агент зобов'язаний відкрити представництво своєї компанії на території США. Крім того, до Комісії подається заява за встановленою формою і оплачується збір 250 доларів США за обробку заяви в електронному вигляді або 1055 доларів США при безпосередньому зверненні. Морські агенти, що базуються в США, повинні подати підтвердження фінансової спроможності, як правило, у формі облігації на суму 50 тисяч доларів США. Агенти, що знаходяться в інших країнах — на рівні 75 тисяч доларів США.

Агентська діяльність в найбільшому пору Європи — Роттердамі, починається з реєстрації в Торгово-промисловій палаті. 80% морських агентів є членами VRC (Vereniging van Rotterdamse Cargadoors) — галузевої організації, яка підтверджує високий рівень якості послуг агентів Роттердама. При агентуванні судна необхідно зареєструватися в системі адміністрації порту, щоб мати можливість розміщувати електронні замовлення в системі фрахтування судна. Основні вимоги до морських агентів, а також питання розміщення суперечок в Нідерландах регламентуються «Загальним положенням і правилами для «каргадорів» (нідерландських морських брокерів і агентів). Також, є вимога адміністрації порту гарантувати оплату портових зборів за кожен захід судна в порт при агентуванні вантажу. Сума оплати послуг морських агентів фіксується в договорі, що укладається між каргадором і принципалом і може визначатися на розсуд обох сторін, за винятком встановлених статутом компанії тарифів. В країні перебування каргадори є асоційованими членами об'єднань морських брокерів і агентів, що представляють інтереси судноплавних компаній. Це дозволяє морським брокерам і агентам пройти сертифікацію і отримати сертифікат якості послуг FONASBA Qualiti Standart, а також сертифікат DIN EN ISO 9001:2015 щодо якості управління системами. Членство морських агентів в асоціаціях є гарантією надійності і якості послуг, що надаються морськими агентами компаніям. У країні діють чотири основні асоціації.

Таким чином, світова практика свідчить про недосконалість роботи ринку агентських послуг в Україні. Агентування, як окремий вид діяльності, має набути чіткого регулювання на законодавчому рівні, а договір морського агентування — мати чітко визначені критеріями доступу до здійснення даного виду діяльності. Фінансова забезпеченість потенційних агентських компаній дозволить ринку агентських послуг стати більш конкурентоспроможними, забезпечити виконання гарантійних зобов'язань між учасниками бізнес процесів в Україні, а також буде сприяти виходу на світовий ринок з надання послуг агентування.

2018090401

ships-ukr

ports-forum

Investment

banner-spectema-ukr

baner

anticorruption

gmd18 250x85 RU

summit-2018

АДМІНІСТРАЦІЯ МОРСЬКИХ ПОРТІВ УКРАЇНИ

© 2013 — 2018 | PRIVACY POLICY. POWERED BY ASA&NNV

Ми в соціальних мережах

n-ayt-n