При Міністерстві розвитку громад та територій розпочала роботу Координаційна рада з питань стимулювання конкурентного середовища та забезпечення рівних умов для бізнесу у портах.
Вона працюватиме над впровадженням прозорих правил користування портовими активами, удосконаленням регуляторних механізмів та створенням ефективного діалогу між державою та бізнесом.
“В Українських морських портів чималий потенціал для розвитку, навіть в умовах великої війни. Вони мають ставати важливими точками економічного зростання та залучення інвестицій. Однак наразі існують суттєві перешкоди, які стримують розвиток портової інфраструктури та знижують інвестиційну привабливість.
Робота Ради дозволить вирішити низку актуальних питань. Одне з них – землекористування у портах, яке на сьогодні залишається неврегульованим. Це заважає розвивати інфраструктуру, залучати інвестиції та ефективно управляти державними активами. Переконаний, що завдяки Раді ми зможемо знайти необхідні рішення нагальних прольоти і як результат – підвищити інвестиційну привабливість українських портів”, – зазначив Віцепрем’єр-міністр з відновлення – Міністр розвитку громад та територій України Олексій Кулеба.
На сьогодні основними напрямками роботи Координаційної ради є:
- Аналіз поточного стану використання державної портової інфраструктури.
- Оцінка механізмів виділення земельних ділянок у межах морських портів.
- Запровадження прозорих конкурсних процедур для доступу до інфраструктури через електронну систему публічних закупівель.
- Розробка ефективних і прозорих регуляторних механізмів від держави.
Олексій Кулеба окреслив низку проблем, які має вирішити робота Координаційної Ради. Серед питань – землекористування у портах, яке на сьогодні залишається неврегульованим.
“Невизначеність у розподілі повноважень між державними та місцевими органами влади ускладнює оформлення земель водного фонду під акваторіями портів. Відсутність чіткого механізму для отримання права на постійне користування цими територіями призводить до затримок, відмов у документах і юридичної невизначеності. Це ставить під загрозу безпеку мореплавства, заважає розвивати інфраструктуру, залучати інвестиції та ефективно управляти державними активами”, – наголосив Віцепрем’єр-міністр з відновлення – Міністр розвитку громад та територій України.
Також у морських портах України, зокрема в порту «Південний», є багато перспективних земель для розвитку інфраструктури, будівництва терміналів та складських приміщень. Проте впродовж десятиліть ці території залишаються в оренді у осіб, які використовують їх не для розвитку, а з метою подальшого перепродажу.
“Це обмежує інвестиції, знижує ефективність використання територій та конкурентоспроможність українських портів. Для вирішення проблеми необхідно впровадити прозорі правила користування землями морських портів, що сприятиме розвитку стратегічної інфраструктури та залученню нових інвесторів.
Не менш важливим є питання прозорості й процедур надання доступу до портової інфраструктури. В українських портах уже траплялися випадки рейдерського захоплення підприємств з іноземними інвестиціями.
Наприклад, в одному з портів міжнародна компанія, яка є великим інвестором, зіткнулася з рейдерським захопленням через юридичні колізії та недоброчесні дії окремих осіб. У зв’язку з цим відкрито низку кримінальних проваджень.
Ситуація демонструє необхідність налагодження діалогу між державними органами влади та інвесторами для своєчасного усунення законодавчих прогалин. Особливо це стосується процедури надання підприємствам статусу портового оператора, яка потребує більшої прозорості та чітких механізмів контролю.
Якщо на подібні випадки не реагувати, це може негативно вплинути на інвестиційний клімат у галузі та підірвати довіру міжнародних партнерів”, – зазначив Олексій Кулеба.
Існує проблема й незаконної забудови на землях державної власності, що ускладнює доступ до об’єктів портової інфраструктури для інших суб’єктів господарювання. Це призводить до неефективного використання державного майна, зменшення портових зборів та погіршення фінансових показників підприємств. Особливий ризик можна простежити на прикладі Одеського припортового заводу. На його території розташована під’їзна дорога, важлива для всієї портової інфраструктури. Відсутність гарантованого права користування цією інфраструктурою ставить під загрозу логістичні процеси та стабільну роботу підприємств, що залежать від цього транспортного маршруту.
За словами Міністра прозорі та справедливі правила у морських портах, особливо в умовах повномасштабного вторгнення є запорукою для залучення нових інвестицій, розширення економічних можливостей і підвищення конкурентоспроможності українських портів на міжнародному рівні.
Також це дозволить уникнути юридичних колізій, рейдерських атак і сприятиме сталому розвитку портової галузі України.